Am gasit un link foarte interesant sper sa va placa DESENATORII

6/12/07

Cine mai poate tine pasul cu Google?



Lupta marilor furnizori de servicii online seamana foarte mult cu o cursa de atletism in care primul alergator impune ritmul iar ceilalti incearca din rasputeri sa tina pasul. Pe Internet Google a intrat primul pe turnanta si alearga ca si cum cursa abia ar fi inceput. La mare distanta de el vine Yahoo care, desi mult mai obosit si uzat de timp, incearca din rasputeri sa-l prinda, mai mult din ambitie decat ca urmare a unei strategii coerente. Nu cu mult in spatele lui Yahoo alearga Microsoft. Gigantul din Redmond pare ca are resurse sa realizeze o depasire si sa treca pe locul doi, insa nu este suficient de concentrat la cursa. Gandul ii zboara in alta parte, la un sistem de operare in fasa, pe care trebuie sa-l apere de criticile de multe ori nejustificate la care este supus. Ceilalti alergatori sunt ca si iesiti din cursa, fiind cu cateva lungimi de pista in urma celor trei.

Din tot ce inseama IT, Internetul este la ora actuala cel mai dinamic segment si va fi mult mai activ pe viitor. Si asta pentru ca, cel putin peste ocean, veniturile din activitatile si serviciile desfasurate pe Internet le depasesc pe cele din software sau hardware. Chiar daca Romania se afla inca la ani lumina distanta de acest fenomen, nu putem sa nu remarcam si sa comentam de la distanta razboiul care se poarta intre marile companii care ofera servcii online.

La ora aceasta, Google este indiscutabil Numarul 1. Este cel mai puternic brand. Nu doar de pe Internet, nu doar din IT, ci din orice domeniu, la nivel mondial. Valoarea brandului Google tradusa in bani se situeaza in jurul a 66.4 miliarde de dolari, cu o crestere de 77% fata de anul trecut! Este vorba de valoarea efectiva a numelui Google, nu suma tuturor serviiciilor, actiunilor si bunurilor aflate in proprietatea acestuia. Microsoft vine pe locul 3, dupa General Electric, avand o valoare a brandului de 54.9 miliarde, cu 11% in scadere fata de anul trecut. Yahoo se regaseste abia pe locul 42 cu 13.2 miliarde dolari, 6 procente mai putin decat anul 2006. Aceasta crestere ca brand a lui Google este reflectata extrem de clar in situatia de pe Internet. Aproape zilnic aflam ca Google a mai lansat un serviciu, o facilitate sau lucreaza la un proiect interesant. Recent Google a castigat o noua batalie cu Microsoft prin achizitionarea serviciului DoubleClick, unul dintre cei mai importanti furnizorii de servicii de reclama si promovarea online. Atat Google, cat si Microsoft au licitat pentru achizitionarea DoubleClick. Insa cei care detin DoubleClick s-au inteles cu Google chiar daca se pare ca oferta primita de la Microsoft a fi fost mai buna. Imediat dupa ce Google a cumparat DoubleClick pentru 3.1 miliarde dolari Microsoft a cerut impiedicarea acestei tranzactii sustinand ca datorita acestei mutari Google se va afla intr-o pozitie dominanta pe piata reclamelor online. Ironic, tinand cont ca acuzatia vine din partea companiei al carei sistem de operare detine peste 90 de procente din piata.

Este greu de spus cum s-a putut dezvolta Google atat de mult intr-o perioada atat de scurta. Probabil ca Bill Gates avea dreptate cand spunea ca "Google se afla in prezent in luna de miere", perioada prin care trec companiile importante la un momentat, cu timpul venind insa si vremuri mai mai putin bune. Nu trebuie insa subestimata simpatia de care Google se bucura din partea utilizatorilor. In cele din urma acestia sunt cel mai bun barometru al succesului sau esecului unei companii. La ora aceasta tot ce scoate Google pe piata este primit cu entuziasm de cea mai mare parte a utilizatorilor. Noile servicii lansate de Google nu au nevoie de promovare speciala, acestea devenind cunoscute printr-un asa-numit Viral Marketing benevol. Utilizatorii sunt cei care imprastie vestea unui nou serviciu Google prin intermediul site-urilor sociale gen Digg.

Nu vad nicio companie la ora actuala capabila sa se lupte de la egal la egal cu Google. Nici Microsoft, nici Yahoo si nicio alta companie nu are puterea de a-i tine piept lui Google. Chiar daca alt competititor scoate pe piata un serviciu mai bun decat unul dezvoltat Google are sanse mici sa se impuna. Puterea brandului si imaginea foarte buna pe care Google o are la ora actuala reusesc sa impuna in fata concurentei chiar si serviciile mai putin reusite. Pentru simplul motiv ca este vorba de Google.

Urmarind cu atentie in utlimii ani evolutia si politicile Google si ale principalilor sai competitori am observat un aspect esential care cred ca a facut diferenta intre acesta si concurenta. Google nu s-a departat de utilizatori. A ascultat (aproape) intodeauna feedback-ul si sugestiile acestora si a operat modificarile sau imbunatirile cerute. A castigat foarte multi bani facand pe plac utilizatorilor, nu ignorand dorintele acestora. Exemplul reclamelor din serviciile de e-mail este cel mai elocvent in acest sens. Daca Yahoo si Microsoft nu vor sub nicio forma sa renunte la agasantele bannere din Yahoo Mail, respectiv Windows Live Mail, Google a ales mult mai inspirata reclama in format text, mult mai putin deranjata pentru utilizator. Spre deosebire de Yahoo si Microsoft, Google isi pune in aplicare strategiile tinand cont in mare parte si de ceea ce vrea utilizatorul, obtinand venituri imense cu ajutorul utilizatorului si profitand chiar de pasiunea acestuia dar fara a-i ignora dorintele.

Liviu Mihai
liviu.mihai@xpc.ro

No comments: